Heulweg 13, 2641 KP, Pijnacker 015-362 2200 info@hnpostenzonen.nl Klanten inlog //  Aanmeldformulier uitzendchauffeur Login

Hoe hard mag je daar eigenlijk?

Ontwikkelingen in de logistieke sector op het gebied van ICT

Ruim een jaar na mijn artikel ‘Het digitale tijdperk’ is het wel tijd voor een kleine update. Destijds schreef ik over de digitalisering van onze papierstromen (lees het hier). Voor december stond er op mijn ‘nieuwsberichten – planning’ een artikel over de ontwikkelingen op ICT gebied. Op korte termijn is papierloos werken nog steeds een speerpunt van onze IT inspanningen, maar interessant is het ook zeker om te kijken naar de ontwikkelingen op de lange termijn. 

Het is, zeker in de IT, lastig om 5 of 10 jaar vooruit te kijken. Toch als u een klein beetje thuis bent in de IT is deze alinea er één vol open deuren. Steeds meer apparaten en machines worden aangesloten op het internet. Het Internet of Things (IOT) wordt steeds uitgebreider. Laatst las ik een artikel over een programmeur die een script had geschreven om vanaf zijn werkplek de koffiemachine instructie te geven om in 17 seconden een vers bakje koffie te zetten, exact de tijd die deze man nodig had om van zijn werkplek naar de koffiecorner te lopen. In de praktijk betekent deze ontwikkeling voor ons als transportbedrijf natuurlijk meer dan een bakje koffie. Onze wagens hebben al een aantal jaren een boordcomputer waardoor de activiteit, km stand en locatie van een auto gevolgd kunnen worden. Naast de inmiddels normaal geworden functionaliteiten zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld het brandstofniveau, aantal remmingen, temperaturen en zelfs de bandenspanning inzichtelijk te maken. Vrij vertaald; we kunnen tegenwoordig zelfs vrachtwagenbanden aansluiten op het internet.

Het Internet of Things heeft twee significante gevolgen. Enerzijds kunnen we doordat normaal autonome apparaten nu met elkaar gaan praten steeds verder automatiseren. In theorie zou het zo kunnen zijn dat een vrachtwagenband die van zichzelf aangeeft niet op de juiste spanning te zijn, betekenen dat er automatisch een seintje uitgaat naar een de planner, en de boordcomputer automatisch laat navigeren naar een garage in de buurt van zijn locatie. Anderzijds levert het koppelen van steeds meer machines, apparaten en systemen een berg nieuwe informatie. 

De schatting is dat in 2020 meer dan 25 miljard devices data genereren over zo’n beetje elk onderwerp. Dit is voor bedrijven zowel een kans als een bedreiging. Zo’n grote berg informatie vergt een juiste interpretatie en duidelijk inzicht om nuttig te zijn. Bedrijven die de kracht en betekenis van deze data in een juist perspectief zien hebben uiteindelijk een voordeel ten opzichte van de concurrentie. Het is immers interessant om te weten wanneer een band niet op spanning is, maar het is nóg interessanter om te ontdekken dat dit altijd rond een X-aantal kilometers of een X-aantal dagen gebeurd. Op die manier kun je als bedrijf pro-actief actie ondernemen. Een simpel voorbeeld, in de praktijk gaat deze vloedgolf aan informatie en de interpretatie hiervan veel verder. 

Tenslotte, op de digitale snelweg mág je zo hard als je kunt. De praktijk leert echter dat je regelmatig een wegonderbreking, file of ander obstakel tegen komt. Dit antwoord levert direct een nieuwe vraag op; waar zijn we dan, pak hem beet, in 2025?

 Colin van der Zanden (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

 

Actuele informatie

Aantal trucks ingezet per afdeling:

Vandaag rijden we met 152 trucks

Duurzaamheidsmeter

Procentuele besparing van CO2 uitstoot
per ton lading ten opzichte van 2011:

Werken bij H.N. Post en Zonen

Onze openstaande vacature(s):